آیا خودروهای برقی ایمن هستند؟

بسیاری از دارندگان احتمالی خودروی الکتریکی به برهان بی تابی ناشی از سو حرکتی آن را کنار می گذارند؛ ولی عده ای نگران پناه خودرو هستند. به گزارش اتوکار، خودروهای الکتریکی به برهان استفاده از باتری زیاد سزاوار سرزنش اشتعال و پکیج جهیز های برقی ولتاژ بالا، به قرار می توانند باعث نگرانی خریداران شوند و دریافتن این موضوع آسان است. اما داخل واقعیت، به لطف طیف وسیعی از امکانات مفید که بخاطر محافظت از سرنشینان و سایر کاربران جاده ای استفاده می شود، خودروهای برقی به اندازه سایر خودروها مصون هستند. در این مقاله به فدایی نکات درباره ی امنیت خودروی الکتریکی می پردازیم.آیا خودروهای برقی در حادثه مصون هستند؟

اول از همه، باید به خاطر داشته باشید که خودروهای برقی طوری ساخته شده اند تا از همان مقررات دقیق نقشه کشی و پیدایش مشابه مدل های بنزینی و دیزلی برخوردار باشند. اساساً مهندسان خودرو به همان وزن که زمان صرف کردن ایمن ساختن هرچه بیشتر سایر محصولات می کنند، بخاطر خودروهای الکتریکی ثانیه می گذارند و همان فرایند دقیق را برای آن ها غصه انجام می دهند. اکثر تولیدکنندگان میزان های نخستین خودروهای برقی خود را عرشه تخمین Euro NCAP قرار می دهند و  تقریبا همگی آن ها مانند استاندارد های مهیا به پیشرانه احتراق داخلی با اندازه مشابه، از رویت عملکرد مورد بررسی و ارزیابی راحتی می گیرند.

استعمال از سازه های محکم، مناطق گسترده برای مچاله شدن و کیسه های محیط وافر در خودروهای الکتریکی اطمینان نتیجه می کند که درون رخ تصادف تا اینکه المقدور از سرنشینان محافظت می شود. درحقیقت با حیات خطا افزایش بسته های باتری و نیاز به جذب انرژی بیشتر که در اثر برخورد خلق کردن می کنند، جای مذاکره دارد که طراحان خودروهای برقی برای دستیابی به ایمنی بیشتر داخل محصول مجبورند بیشتر امر کنند.

 یکی از موارد نگرانی درباره ی خودروی الکتریکی، آتش سوزی است. چند سال پیش موج ماجرا خودروهای برقی که به سوختن کامل آن ها می انجامید، باعث خلق تنش و نگرانی خریداران جدید این خودروها شد. مقدور است فکر کردن کنید که آتش سوزی داخل خودروهای حاضر به پیشرانه ی احتراق داخلی متجاوز بیشتر از خودروهای برقی است. درحقیقت به برهان وجود مادهی اشتعال زا مثل بنزین در این خودروها، همه فکر می کنند که احتمال آتش سوزی آن ها متجاوز بالاتر از مدل های برقی خواهد بود؛ ولی داخل واقع خودروی برقی به همان اندازه ظن دارد پیاده شدن معلول فوران دچار آتش سوزی شود.

تو صورت بروز بدترین حالت، بزرگ ترین مشکل احتمالی خودروهای الکتریکی، باتری لیتیوم یون است که به عنوان هزیمت حرارتی شناخته می شود. اساساً چنانچه یکی از سلول های باتری آسیب ببیند و اتصال کوتاه شود، احتمال اینکه الکترولیت شایان اشتعال درون تو آن شعله ور شود، بیشتر و بیشتر می شود؛ بمنظور طولانی انرژی ذخیره شده را مصرف می کند و دمای آن را به متجاوز از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد می رساند. اگر این گرمای زیاد بوسیله سلول های همسایه آسیب برساند، می تواند باعث ایجاد خاصیت زنجیره ای شود و در خراج صدها یا هزاران سلول  در آتش سوزی شدیدتری شروع به سیستم جرقه می کنند که خاموش شدن آن غیر امکان پذیر است. داخل چنین شرایطی باید هواخواه بمانیم تا ماده فایده دهنده در باتری بسوزد و تمام شود.

این فرایند بسیار وحشتناک و خطرناک به دید می رسد ؛ اما جدیدترین سلسله خودروهای الکتریکی برای جلوگیری از این شرایط مهندسی شده اند. باتری در ساختاری مقاوم دربرابر تصادف که داخل پایین ترین حالت امکان پذیر در خودرو نصب شده و از مناطق تلاقی احتمالی دور است، کاملا محافظت می شود. بوسیله نشانی مثال، پل استار از دو سازه آلومینیومی تغییرشکل پذیر در دو طرف جلوپنجره مدل ۲ خود که اخیرا به بازار عرضه شده، کاربرد کرده است. این سازه ها به نشانی بلوک های SPOC (برخورد شدید از جلو) شناخته می شوند و از تلاقی چرخ های جلو با باتری در هنگام ماجرا از جلو پیشگیری می کنند.

سلول های جداگانه توسط مواد پیشرفته تغییر فاز احاطه شده اند که بوسیله جذب گرما دستیار می کنند و خطر گرم شدن بسیار از حد سلول های اطراف را کاهش می دهند.

با وجود این سیستم های برقی ولتاژ بالا، خودروهای الکتریکی به اقدامات خاصی نیاز دارند تا اطمینان خراج شود که سرنشینان و خدمات اورژانس پس از حادثه شوکه نخواهند شد. بسیاری از خودروهای الکتریکی با ولتاژ ۴۰۰ ولت کار می کنند؛ اما پورشه اولین شرکتی بود که تنظیمات ۸۰۰ ولت را استفاده کرد. در این نوع خودروها، هرگونه بستگی با کابل ها خواه سیم های آسیب دیده می تواند تهدیدکننده ی عمر باشد.

خوشبختانه خودروهای برقی دارای سیستم های زنهار هستند که داخل رخ خرابی، باتری را به طور خودکار از مدار خارج و جدا می کنند. هنگامی که حسگرهای مختلف خودرو تشخیص بدهند که ناگهانی رخ داده است، فیوزهای مخصوص آتش سوزی منفجر می شوند و کابل های ولتاژ رفعت را قطع می کند و به طور مؤثر طولانی سیستم برقی خودرو را از فقره می اندازند. بوش، فنی خودروسازی آلمان، سیستمی توسعه داده است که در هنگام تهییج کیسه هوا، قطعه ی (گوه ی) کوچکی را بوسیله داخل کابل راهنمایی می کند. فقدان صدا تو خودروی الکتریکی

مطمئناً فقط سرنشینان خودروهای الکتریکی سراسیمه ایمنی خود نیستند و عابران پیاده و حرکت دورانی سواران نیز در این زمینه نگرانی دارند. بوسیله همه ی ما گفته شده است که هنگام عبور از جاده یا خیابان، «توقف کنید، به اطراف نگاه کنید و به صداها شنوایی بدهید» و این آخرین اقداماتی است که برای پیشگیری از برخورد با خودروهای الکتریکی بی صدای در حال نزدیک شدن انجام می شود. این امر به اختصاص تو مناطق شهری که سرعت خودرو کثرت زیاد محو تا بتواند صدای پیشرفت یاجنبش سریع وعظیم متعارف تایر را ابداع کند، صادق است.  تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ مدال می دهد که خودروهای برقی ۴۰ درصد بیشتر درون تصادفات با عابران پیاده دخالت دارند.مقاله های مرتبط:استفاده از مواد منفجره بخاطر افزایش ایمنی در خودروهای برقینگاهی به آزمایشگاه امن و تصادف خودروهای تسلا

از تاریخچه ۱ جولای ۲۰۱۹ عرفی قبول شد و حالا اضطرار قانونی است که تمام خودروهای الکتریکی جدید باید دارای ساطع کننده الکترونیکی نوا باشند. اکثر خودروها دارای دو صداساز هستند که معمولاً درون پشت سپرهای جلو و عقب نصب می شوند و نوا را با فرکانسی شبیه خودروهای حاضر به پیشرانه های احتراق تویی با سرعت مانند تولید می کنند. این فرمان به ویژه خلال پارک کردن تأثیرگذار است و هنگام مانور دادن به خودرو، صدای ضعیفی منتشر می شود تا عابران پیاده و چرخه سواران در اطراف از آستان خودرو فاتحه شوند.آیا می توان خودروی الکتریکی را زیر باران شارژ کرد

این طور سؤالی بسیار معقول است. همیشه به ما گفته می شود كه آب و صاعقه با هم ارامش ندارند؛ بنابراین طبیعی است مولود بگیریم كه خلال باران باران، اتصال پیدا کردن با جهیز برقی ولتاژ بالا، منجر به فاجعه خواهد شد. خوشبختانه واقعیت به هیچ اسکناس تکان دهنده ازاله.

دوشاخه شارژ الکتریکی و پریز در خودرو با مداقه طراحی شده اند تا از نفوذ آب یا ذرات خاک به داخل مدار برقی و سیم کشی اطمینان حاصل شود. ایستگاه های شارژ نیز خویشتن از این نظر استوار هستند. از همه رادیکال تر، شارژر و جهیز های پردازنده خودروی الکتریکی بسیار پیشرفته هستند و تا زمانی که تعدادی بررسی انجام نشود (از جمله اینکه داخل اتصالات آب حیات دارد خواه خیر)، صاعقه به درون خودرو مسئله نمی یابد. به نعوظ خلاصه، می قابلیت بدون هیچ نگرانی درباره ی آب و هوا، با اطمینان خودروی الکتریکی را بوسیله شارژر وصل کرد.بیشتر بخوانید:شاسی اهتزاز برقی آلفا جکس معرفی شدجایزه طراحی خودرو سال به ابرخودروی برقی لوتوس اوایا رسیدنیسان: با اپل بخاطر تولید خودرو در حال مذاکره نیستیمفولکس واگن: از ورود اپل بوسیله صنعت خودرو نمی ترسیمشورولت بولت EV و EUV مدل ۲۰۲۲ معرفی کردن شد